Dat ik als styliste vaak mensen in een nieuwe outfit steek, zal niemand verrassen. Maar als ik vertel dat ik ook vaak met bedrijven samenwerk, dan wordt er toch al eens raar opgekeken. Toch is dat ook een erg belangrijk deel van mijn job. Hoog tijd dus om er eens wat meer over te vertellen! Vandaag in de kijker: mijn samenwerking met winkelketen Ginger.
Ginger, het dameslabel van multiconceptstore Fred+Ginger, is een Belgisch merk dat individualiteit, duurzaamheid en draagbaarheid vooropstelt. Ik kwam met hen in contact omdat ze zowel hun volledige brand als de medewerkers in hun winkels een inspirerende boost wilden geven. Echt een kolfje naar mijn hand! Uiteindelijk doorliepen we samen een volledig traject in verschillende stappen.
We begonnen in groep. Daarbij probeerde ik het personeel vooral te triggeren om te herkennen hoe de consumenten en de retail in het algemeen de laatste jaren veranderd zijn. Hoe shoppen klanten vandaag en wat verwachten ze? En vooral: wat zijn de pijnpunten in de praktijk en hoe ga je daar in de toekomst mee om? Met behulp van opdrachten en overleg, kwamen de medewerkers tot nieuwe inzichten, die ze meteen in de praktijk konden inzetten.
Maar daar stopt het niet! Omdat ik geloof dat een visie alleen realiteit kan worden als iedereen eraan meewerkt, ging ik daarna verder individueel aan de slag met het winkelpersoneel. Ik gaf hen praktische tips om klanten te benaderen en met trends aan de slag te gaan, maar we bekeken ook hoe ze zelf met de stuks uit de winkel hun eigen look kunnen maken. Want alleen wanneer ze zich zelf goed voelen in hun kleding, kunnen ze die positieve vibe ook doorgeven aan hun klanten. Door zowel in groep als individueel een paar uitdagingen aan te pakken, heeft elke medewerker van de missie en visie van het merk z’n eigen verhaal kunnen maken.